Koop lokaal, deze slogan zie je momenteel veel voorbij komen. En het is ook logisch. Want door lokaal te kopen ondersteun je je eigen gemeenschap. De lokale ondernemers en daardoor je dorpsgenoten die daar werken. Lokale ondernemingen houden de gemeenschap levend en levendig. Maar dragen ook bij aan veiligheid en sociale contacten.
Wat je echter ziet dat veel consumenten doen: online bestellen. Ook de boodschappen. En in een aantal gevallen heeft de lokale ondernemer daar niets aan. Een voorbeeld is Hello Fresh. Dat is een Duitse onderneming. En het is een aanlokkelijk voorstel dat ze doen. Maar als je er goed over nadenkt is dit bedrijf een welvaartsziekte dat leefbaarheid op lange termijn nadelig beïnvloedt. Met alle verpakkingen, drukwerk, logistiek, verspilling etc. De lokale ondernemer heeft er last van, de winst vloeit naar het moederbedrijf in Berlijn en het milieu heeft er onder te lijden.
De vraag is dan ook: waarom willen we dit? (want, het wordt massaal besteld) Het zal met de factoren gemak, luxe en tijd te maken hebben. Maar niet alles mag toch ten koste gaan van ons gerief?
Nu gun ik ook Hello Fresh het allerbeste. Maar in plaats van massaal te centraliseren zou men decentraal vanuit de regio dezelfde service kunnen bieden. Dan wordt iedereen er blij van. Nu gaat het ben ik bang alleen om de aandeelhouders.
Het is inderdaad een feit. ‘De consument’ zegt het één en doet het ander. Hello Fresh is wat mij betreft ook een kansloos concept voor mensen die niet verder nadenken over de consequenties van hun keuzes.
We blijven ons inzetten voor ‘koop lokaal’ en alle voordelen die dat voor je eigen leefomgeving met zich meebrengt. Hrgr. Michiel